Je ziet ze op steeds meer plekken: elektrische deelscooters. Je huurt zo'n scooter via een app, betaalt per minuut en kunt hem achterlaten waar je wilt. Veel gemeenten zien het als een nuttige en duurzame aanvullende vorm van vervoer, maar er zijn ook veel klachten. Vooral het verkeerd parkeren van de scooter leidt tot ergernis bij bijvoorbeeld omwonenden. Deelscooters hoeven na gebruik niet naar een centraal punt te worden teruggebracht. De gebruiker kan het vervoersmiddel, binnen het servicegebied van de aanbieder, parkeren waar hij maar wil. Dat is handig voor de klant, maar de klachten over voertuigen die midden op de stoep worden achtergelaten of dubbel geparkeerd staan stapelen zich op.
"Dus wordt het tijd om wat aan de overlast te doen", aldus de Hart voor Den Haag raadsleden Jelle Meinesz en Richard de Mos, die willen dat de gemeente onderzoekt hoe er een einde gemaakt kan worden aan het wildparkeren van de deelscooters. Het tweetal wijst naar Groningen waar gesproken wordt om het aanbod van deelscooters, ter voorkoming van wildgroei, aan maximaal twee aanbieders te vergunnen. Er worden ook vaste parkeerplaatsen aan scooters toegewezen. "Laat de gemeente ook maar eens met aanbieders in overleg treden over hoe zij denken het parkeerprobleem aan te pakken. Bij Groningse aanbieders moeten klanten na de rit een foto maken van de gepaarkeerde scooter. Als blijkt dat de scooter verkeerd geparkeerd staat krijgt de klant een waarschuwing, de tweede keer een boete en de bij de derde fout geparkeerde scooter mag de klant geen gebruik meer maken van de service."
Tijdens de raadsvergadering van donderdag zal Hart voor Den Haag het stadsbestuur oproepen om onderzoek te doen naar de overlast van deelscooters en hen uitdagen om met oplossingen te komen. Meinesz heeft met ondernemers bij hat Zwarte Pad gesproken die een parkeerplaats voor deelscooters willen realiseren.
"Met zonne-energie zouden de scooters dan opgeladen kunnen worden. Van ondernemers heb ik begrepen dat zowel wethouder Bruines als Staatsbosbeheer enthousiast waren over de plannen", aldus Meinesz die het college zal oproepen om met de ondernemers in gesprek te treden ten einde door te pakken op dit onderwerp.
Hart voor Den Haag roept mensen die overlast ervaren van deelscooters op dit te melden via [email protected]
Motie: Creëer in de toekomst vaste vaste op- en afstapplekken voor de deelscooters
Indiener: Jelle Meinesz
De raad van de gemeente Den Haag, in vergadering bijeen op donderdag 20 mei om 10.00 uur , ter afronding debat van agendapuntAD Beantwoording schriftelijke vragen: ruim baan voor de deelscooter (RIS307164)
Constaterende dat:
de deelscooter, naast gemak voor de berijder, ook veel overlast veroorzaakt door de ruimte die zij innemen
veel bewoners van onze stad zich ergeren over hoe deze scooters geparkeerd worden
deze vaak in de weg staan, o.a voor het passeren van personen met kinderwagens of mindervaliden
er weinig regelgeving is voor het parkeren van deze scooters
Overwegende, dat
als deze scooters niet zo vaak in de weg zou staan er nog meer draagvlak zal komen voor deze vervoerswijze in onze stad
als er vaste op- en afstapplekken komen voor deze deelscooters dit zou leiden tot een rustiger straatbeeld in onze stad
het ook duidelijker wordt voor mensen die er gebruik van willen maken waar ze deze op moeten halen en weer weg moeten zetten
er veel betere plekken zijn om deze scooters te stallen dan de gebruikers zelf vaak verzinnen
Verzoekt het college:
een onderzoek te doen naar vaste parkeerplaatsen voor deelscooters op plaatsen waar minder tot geen last wordt ervaren van dit vervoersmiddel
tevens te onderzoeken welke oplossingen tegen overlast er nog meer zijn
de raad over de uitkomsten te informeren